Świat odbierany jest przez zmysły, proces przetwarzania informacji z otoczeniawzrokowych, dotykowych, słuchowych czy węchowych, określany jest jako proces integracji sensorycznej. Aby dziecko mogło się prawidłowo rozwijać, wszystkie jego zmysły muszą prawidłowo działać i harmonijnie współpracować. Mózg musi radzić sobie z napływem bodźców i umieć je integrować i przetwarzać, tym samym dostarczając człowiekowi dokładnej informacji o otoczeniu.
Środki dydaktyczne czyli wszelkiego rodzaju zabawki, gry, urządzenia są składnikiem zorganizowanego i realizowanego procesu terapeutycznego,wspierają metody pracy, a także ułatwiają osiągnięcie zamierzonych celów zajęć. Powinny one służyć wzbogacaniu procesu rehabilitacyjnego, zwiększeniu liczby czynników działających na świadomość i wyobraźnię, poziom motoryczny osób z deficytami rozwojowymi. Wzbogacają czynności terapeuty, rodzica, nauczyciela i dziecka. Połączenie działań terapeuty z zastosowaniem wszelkiego rodzaju środków dydaktycznych wpływa na stymulację myślenia konwergencyjnego i dywergencyjnego dziecka, ponieważ stwarza większe możliwości efektywniejszego odbioru przekazywanych treści.
Wszelkiego rodzaju pomoce do pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych spełniają następujące funkcje:
Poznanie rzeczywistości:
- w postaci naturalnej
- w postaci zastępczej
- w postaci uogólnionej
Poznanie wiedzy o rzeczywistości
- eksponowanie działalności za pomocą środków technicznych
- eksponowanie wiadomości w połączeniu z pracą własną
Kształcenie emocjonalnego stosunku do rzeczywistości
- umiejętności społeczne
Kształcenie działania przetwarzającego rzeczywistość
- sprawności językowe
- sprawności badawcze,
- sprawności motoryczne
Wymienione funkcje pomocy dydaktycznych nie występują samoistnie, lecz łączą się ze sobą i uzupełniają wzajemnie:
- umożliwiają obserwację zjawisk i przedmiotów, których bezpośrednio nie jesteśmy w stanie zobaczyć,
- dają możliwość poznania otaczającego świata za pomocą pamięci wzrokowej, słuchowej, dotykowej,
- ułatwiają proces nauczania-uczenia się, oswajania ze światem zewnętrznym,
- dają obrazowe odbicie całego otaczającego świata,
- ułatwiają tworzenie sytuacji problemowych - przez zainteresowanie,
- dostarczają informacji poddawanych "obróbce" w toku twórczego myślenia.














