INTEGRACJA SENSORYCZNA|
historia ANISTO i nie tylko 🙂
wspomnień kilka kropel…
skąd zainteresowanie integracją sensoryczną?…kończyłam wiele lat temu Akademię Pedagogiki Specjalnej w Warszawie i tam właśnie pierwszy raz usłyszałam o J.Ayres i jej terapii. Moja kariera jako nauczyciela i terapeuty to ciąg zdarzeń i poznawania siebie, swoich mozliwości i rzeczywistych zainteresowań…ciekawość świata i innych struktur edukacyjnych to mój pobyt i praca z osobami niepełnosprawnymi we Włoszech. Italia to też praca z osobami starszymi i praca rehabilitacyjna. Moja droga do bycia terapeutą rozpoczęła się właśnie w słonecznej Italii. To właśnie tam poznałam złożoność ludzkiej natury na poziomie myśli, emocji i przekazu niewerbalnego. Cenię sobie kontakt z drugim człowiekiem a szczególnie z dzieckiem, które jest dla mnie źródłem niekończącej się inspiracji i radości.
Wiele nauczyła mnie również praca w Zespole Szkół Specjalnych nr 17 w Gdyni, praca z dziećmi i młodzieżą z różnymi deficytami rozwojowymi. Miałam to szczęście, że trafiłam na wspaniałą dyrekcję i grono pedagogiczne. Brałam przykład z nauczycieli pracujących tam od lat. Zawsze fascynowało mnie ich „zaangażowanie” w dziecko i swój własny zawodowy rozwój. Podpatrywałam ich pracę, by aktywnie przełożyć najlepsze wzorce w swojej pracy z dzieckiem. Zespół Szkół Specjalnych to również szkoły przyszpitalne gdzie miejscem pracy z dziećmi chorymi są oddziały szpitalne. Prowadziłam tam zajęcia indywidualne. Zdarzało się, że szpitalna szkołabyła dla dzieci chorych i przedszkolem i szkołą i domem rodzinnym. Dlatego tak ważny dla mnie jest indywidualny sposób podejścia do dziecka. Indywidualność pracy to jedna z głównych założeń terapii SI.
Od lat prowadzę ANISTO – wiele miesięcy minęło zanim zdecydowałam się na głeboki skok i otworzyłam jeden z pierwszych gabinetów terapii i diagnozy zaburzeń Integracji Sensorycznej w Trojmieście. To dzięki mojej siostrze Magdzie i jej mężowi Maćkowi zawdzięczam odwagę by zrobić ten krok. Madzia też jest twórcą nazwy ANISTO a Maciek twórcą strony www.anisto.pl. Ich córka Malwina to mój dyrektor artystyczny 🙂
Początki były skromne – jedno pomieszczenie w prywatnym, wynajmowanymlokalu, około 40 m. Z racji wzrastającego zainteresowania integracją sensoryczną ANISTO przenosi się do obecnej, głównej lokalizacji na Witomińską 50 w Gdyni. Powstają 2 profesjonalnie wyposażone sale: 2 sale do terapii, sala logopedyczna oraz z biegirm czasu pojawia się kolejna lokalizacja, również Gdynia ul.Korczaka 9 z salą terapeutyczną, salą do diagnozy ADOS – 2 oraz salą do terapii pedagogicznej ,terapii ręki, terapii psychologicznej oraz szkoleń i warsztatów dla rodziców.
Obecnie ANISTO to Ośrodek Wpierania Rozwoju Dziecka i 10 współpracowników, ludzi z pasją i zaangażowaniem.ANISTOWY ZESPÓŁ 🙂 składa się z ludzi , którzy stale pogłębiają swoją wiedzę poprzez udział w warsztatach, szkoleniach i konferencjach. Praca z dziećmi to dla nich prawdziwa przyjemność. Dodam jeszcze, że dobry terapeuta a tacy są w ANISTO, umiejętnie motywuje dziecko do pracy. Motywacja gra istotną rolę w doborze ćwiczeń. Dzieci najczęściej domagają się aktywności fizycznej naturalnie dostosowanej do potrzeb ich wieku, co może stanowić ważną wskazówkę przy ich doborze na zajęcia. Zwykle zostawia się dzieciom dużą swobodę w tym zakresie. Jednak nawet kiedy to na terapeucie spoczywa dokonanie selekcji, dzieci na ogół z chęcią czynnie włączają się do zabawy.
Trochę wiedzy encyklopedycznej 🙂 o SI.
Już w okresie prenatalnym możemy mówić o integracji sensorycznej dziecka. To w jakim trybie „ruchowym”, żyje matka ma potem znaczący wpływ na rozwój ruchowy dziecka. Osobiście zalecam, o ile wszystkie parametry medyczne są w porządkuaby nie rezygnować z aktywności sportowych, fitnessowych, tanecznych, ale oczywiście wszystko z umiarem.
Integracja sensoryczna to również nieświadomy procesnaturalny -widziąc zapłakanego niemowlaka, bierzemy go na ręce i zaczynamy przytulać i bujać – tak naprawdę instynktownie stymulujemy układ czuciowo-ruchowy dziecka, który reguluje jego pobudzenie i wyciszenie.
Integracja sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczanych przez zmysły z otoczenia oraz z własnego organizmu. Terapia integracji sensorycznej ma postać ukierunkowanej zabawy, w której dziecko chętnie uczestniczy i ma przekonanie, że tworzy zajęcia wspólnie z terapeutą. Celem terapii jest wsparcie, nie uczy się dzieci konkretnych umiejętności. Cel skoncentrowany jest na poprawie integracji pomiędzy zmysłami w układzie nerwowym.
Dla chcących wiedzieć więcej zapraszam na www.anisto.pl 🙂
Pamiętajmy, zabawa to najlepsza forma nauka 🙂 i ja uczę się cały czas !
Państwu też polecam 🙂
Anita Stolińska